Laboratorium Przyszłości
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 im. Partyzantów Ziemi Kieleckiej w Ostrowcu Świętokrzyskim przystąpiła do realizacji projektu Laboratoria Przyszłości. Celem projektu jest wsparcie szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości
tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).
Do 31 grudnia 2021 roku, szkoła wykorzystała 60 % środków finansowych, przeznaczonych na zakup pomocy dydaktycznych (zestawienie – załącznik nr 1).W ramach dofinansowania – zakupiono specjalistyczne urządzenia, narzędzia i materiały edukacyjne oraz oprogramowanie z zakresu robotyki i mikroelektroniki:
I. Zestawy robotów- Geni Bot z akesoriami, Robot Photon – standard, Robot Photon EDUz tabletem, Robot Photon EDU z laptopem, program edukacyjny Scottie Go! z Tabletem. Roboty znakomicie sprawdzają się w edukacji STEAM. Urządzenia pomagają rozwijać umiejętności związane z logicznym myśleniem, rozwiązywaniem problemów i analizą otrzymywanych informacji. Pomoce dydaktyczne tego rodzaju umożliwiają rozwój kompetencji przyszłości w ramach nowoczesnych pracowni, dzięki nim uczniowie dowiedzą się, czym jest sztuczna inteligencja, jak działa i jak ją tworzyć. Wśród zalet należy wymienić: interdyscyplinarne wprowadzenie pojęć robotyki i kodowania oraz sztucznej inteligencji, kompatybilność z oprogramowaniem komputerowym i mobilnym, możliwość programowania z wykorzystaniem Scratch, Python i JavaScript – podstawowymi językami nauczanymi w klasach 3-8 oraz możliwość zastosowania z wieloma grupami wiekowymi (od pierwszej do ostatniej klasy szkoły podstawowej). Wyżej wymienione pomoce dydaktyczne rozwijają u uczniów umiejętność logicznego myślenia, która jest kluczem do sukcesu w dorosłym życiu.
II. Gogle HTC VIVE Cosmos Elite Full Kit. Technologia wykorzystana w urządzeniu umożliwia nam przekraczanie kolejnych granic. Gogle pozwalają na wyświetlaniu obrazów w sposób, jaki odbierają je ludzkie oczy. Ten rodzaj wyświetlania obrazu określamy stereoskopowym, czyli symulacją widoku 3D, który pozwala nam na przeniesienie się do wirtualnego świata. Zastosowanie tego typu urządzenia w przekazywaniu treści dydaktycznych podczas lekcji sprawi, że będą one przekazywane w określonym kontekście rzeczywistości. Zwiększy to atrakcyjność zajęć i podniesie wśród uczniów motywację do zdobywania wiedzy, której elementy będą dla nich dostępne poprzez obrazowy kontakt z konkretnym zagadnieniem naukowym.
III. Sprzęt do nagrywania, rejestrowania i obróbki obrazu oraz dźwięku: kamera przenośna cyfrowa wraz z akcesoriami, aparat fotograficzny z akcesoriami, oświetlenie do realizacji nagrań, greenscreen, gimbal, mikrofon kierunkowy z akcesoriami, mikrofony nagłowne, dyktafon, słuchawki, mixer video, oprogramowanie do edycji, montażu i tworzenia materiałów video. Wykorzystanie tego rodzaju sprzętu umożliwi uczniom nabycie umiejętności nagrywania, montażu oraz obróbki filmów i ścieżek dźwiękowych.
Do 31 sierpnia 2022 r. szkoła zrealizowała pozostałe 40 % środków, czyli w sumie 100 %, które przeznaczono na zakup pomocy edukacyjnych służących do wyposażenia pracowni technicznej w postaci: stołów warsztatowych, stolików dla uczniów, maszyn do szycia, hafciarki, krosien tkackich, opiekaczy, wyrzynarek do drewna, wypalarek do drewna, długopisów 3D wraz z wkładami, zestawów lutowniczych, zestawów konstrukcyjnych elektronicznych, mechaniczno – technicznych oraz innych niezbędnych produktów malarsko- papierniczych, służących do prac ręcznych.
Dzięki zakupionym w ramach projektu pomocom, uczniowie będą mogli uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności. Udział w projekcie umożliwi naszym uczniom korzystanie z nowoczesnych pomocy dydaktycznych podczas zajęć w kolejnych pięciu latach szkolnych, począwszy od września roku szkolnego 2022/2023, które również będą kontynuowane po zakończeniu projektu. Będą to zajęcia prowadzone co najmniej trzy razy w każdym tygodniu nauki, w trakcie których uczniowie będą uczyć się elementów robotyki, podstaw programowania, mikroelektroniki oraz wykorzystywania sprzętu audio-wizualnego do realizacji filmów i nagrań.